Adhikar-Vaani is coined from two hindi words, Adhikar meaning Right and Vaani meaning Voice. It translates to the main objective of amplifying people’s voice for protection of rights. It provides an interface between Government, CSOs and the end beneficiaries. It aims to improve access to critical information to the targeted population in the last mile through audio and text messages vernacular mediums. The target group can be elected panchayat representatives, citizen science volunteers, CSOs or frontline workers.
Adhikar-Vaani has been created to facilitate holistic social development by equipping people with access to information. It was envisioned as a solution to the problem of lack of access to information. It connects the people who have been left behind in development with government schemes, and conversely also helps government services expand their reach. The service can also be used by Civil Society Organisations for reaching out to their communities. The portal, thus, helps us take one more step towards achieving equity and inclusion. Thereby, it supports the aim of WG-CAN and TROSA project (Transboundary Rivers of South Asia) to improve access to information and through it, reduce poverty.
Further, in today’s context of Covid-19. Adhikar-Vaani serves to reach out to the vulnerable people with information on governmental and non-governmental relief measures. And along with the development messaging for WG-CAN, the portal also provides information on Covid-19 related measure, public health, domestic violence, psychosocial support and other issues.
The portal provides audio messages in many language to reach out to people across the geography of India. The messages listed below are saved on the website and can be heard at any time. They can also be shared with other to help grow the reach of the messages. It thus provides a cost-effective and simple way to reach out to people in need.
अधिकार-वाणी का मूल उद्देश्य लोगों के अधिकारों की रक्षा के लिए उनकी आवाज़ को बुलंद करना है। यह मानवीय सेवा प्रदाताओं (सरकार सहित) और अंतिम लाभार्थियों के बीच एक इंटरफ़ेस प्रदान करता है। इसका उद्देश्य ऑडियो और टेक्स्ट संदेशों के माध्यम से अंतिम मील में लक्षित आबादी तक महत्वपूर्ण जानकारी तक पहुंच को बेहतर बनाना है। लक्ष्य समूह में पंचायत प्रतिनिधि, नागरिक विज्ञान स्वयंसेवक, सीएसओ या फ्रंटलाइन कार्यकर्ता चुने जा सकते हैं।
अधिकार-वाणी एक तकनीकी पोर्टल है जिसे सर्वांगीण विकास हेतु जन समुदाय में जागरूकता फैलाने के उद्देश्य से बनाया गया है। इसकी परिकल्पना जानकारी के अभाव को दूर करने के लिए की गई है। यह पोर्टल समाज में पीछे छूटे हुए लोगों को सरकारी योजनाओं से जोड़ता है तथा सरकार को भी लोगों तक अपनी पहुंच बढ़ाने में मदद करता है। इसके अलावा, सामाजिक संगठन भी इस सुविधा का लाभ उठा सकते है। यह पोर्टल समता और समावेशन के लक्ष्य की ओर एक और कदम है। और इस तरह से यह WG-CAN और TROSA प्रोजेक्ट के जानकारी की सुलभता द्वारा गरीबी कम करने के ध्येय को प्राप्त करने में सहयोगी है।
आज के कोविड-१९ के प्रसंग में अधिकार-वाणी ज़रूरतमंद लोगों को सरकारी व गैर सरकारी राहत कार्यक्रम संबंधी जानकारी पहुचायेगा। इस प्रकार विकास से जुड़ी योजनाओं के अलावा यह TROSA के संदर्भ में जल प्रबंधन से जुड़ी जानकारी भी लोगों तक पहुंचाएगा।
यह जानकारी किसी भी भाषा में ऑडियो संदेश के रूप में इस पोर्टल पर डाली जा सकती है जिससे भारत के अलग अलग क्षेत्रों के लोगों तक पहुंचा जा सकता है। इन संदेशों को वेबसाइट पर सुविधा अनुसार कभी भी पढ़ा जा सकता है। और दूसरों के साथ साझा कर संदेशों की पहुंच बढ़ाई जा सकती है। इस प्रकार, यह पोर्टल लोगों तक जानकारी पहुंचने का एक किफायती और आसान ज़रिया है।